Reisverslag Indo Garden: Heerlijke dagen op Java

Op 14 december zagen mensen op hun Facebook tijdlijn dat wij rond de feestdagen niet open zouden zijn. Niet geheel zonder reden: van 19 december tot en met 31 december waren wij met de hele “crew” in Indonesië. Even heerlijk relaxen, maar uiteraard ook voor business.. Lees hieronder deel 1 van onze reis.

Dag 1: Selamat Datang20151218_203830

Na een goede reis, via Abu Dhabi,  kwamen we aan in Jakarta. Bij aankomst op het vliegveld stond er een taxi voor ons klaar. Deze bracht ons naar het voor ons inmiddels bekende FM7 Resort Hotel, vlakbij de airport. De dag erop zouden we immers vroeg naar Yogjakarta vliegen om daar onze vriend Tanto te zien.

Dag 2: Het weerzien met Tanto: “Hallo Tanto”

De volgende dag vulden we onze maag met vers fruit en wat nasi goreng om vervolgens naar de airport van Jakarta te gaan. Na een vlucht van ongeveer 75 minuten kwamen we aan in Yogyakarta. Hier stond onze vriend Tanto. Iedere keer een feest als we hem weer zien! Hij bracht ons naar DSCF2801het superhotel Dusun Jogja Village Inn. Dit hotel is door haar prachtige tuin en tuinelementen bovendien erg inspirerend voor ons als Indo Garden! ‘s Avonds gingen we naar de Pasar Malam in buurt van de Malioboro. Ik heb veel gekke dingen gezien, maar dit20151220_190050 was een Pasar Malam die ik niet zo snel in Nederland zal gaan meemaken! Waar je in Nederland nog een vergunning moet aanvragen als je een buxushaag aan de zijkant van het huis wilt, gold hier: alles kan en alles mag, mag het niet dan kan het toch. Een vliegend schip dat je wellicht kent van Walibi, draait hier op een benzinetank en een autoband die hier al zes keer afgekeurd zou zijn (zie foto rechts). Daarnaast draaimolens die handmatig en levensgevaarlijk door acrobaten worden aangeslingerd. Voor de special effects klimt iemand nog even in de top om wat Romeinse Kaarsen (vuurwerk) af te steken. Naast dit valt de enorme drukte op de Malioboro op. Gezellig, dat wel!

DSCF2926 20151220_172815

Dag 3: Dag sleutels

DSCF2869De derde dag gingen we met banden de grotten van Pindul in. Tanto, die normaal de auto bewaakt, ging ook gezellig mee. Gehuld in korte broek en t-shirt gingen we de prachtige grotten in, om vervolgens het wat wilder op te zoeken in river de Uyo. Na een mooie route was daar het eindstation. Tanto stapte uit: “ oh oh probleempje” (Tanto spreekt uitstekend Nederlands). De autosleutel dreef nu ergens richting een onbekende bestemming. Waar we in Nederland direct in de stress schieten, is het zo heerlijk om te zien dat mensen uit Indonesië geen stress en problemen kennen, althans problemen in een heel andere dimensie. Chagrijnig woDSCF2884rden omdat je favoriete appelstroop op is en je niet kunt kiezen uit de andere zes merken die ook nog in het schap staan, je begint als een verslaafde te zweten omdat je wifi-verbinding met een streepje afneemt, je scheldt het hele perron bij elkaar omdat wéér de stoptrein naar je dorp 5 minuten vertraging heeft, zij kennen dit niet. Problemen omdat de autosleutels, en ook direct de reservesleutels, ergens in de rivier liggen? Dan halen we toch even een man op die in een dorpje 45 minuten hier vandaan woont en die bekend staat als de man die auto’s open krijgt. Helaas, deze man had alleen twee ijzerdraadjes, wij nemen nog een colaatje en wachten heerlijk in de schaduw af. Wij hebben immers vakantie. Na een uurtje komt er een auto aan. Deze man krijgt de auto wel met twee ijzerdraadjes open. Leuk, maar hoe krijgen we de auto aan de praat?

Geen probleem. Hij pakt een willekeurige sleutel en zijn veil. Na 20 minuten hebben we een nieuwe sleutel, auto starten en weg. Een heerlijk voorbeeld tijdens een heerlijke dag. Veel mensen zouden zichzelf opvreten. Wij vonden het prachtig om te zien hoe dergelijke dingen worden opgelost!

Dag 4: DoiDSCF2972ng business

Vandaag gingen wij naar onze vaste “winkelstraat” waar wij meestal onze inkopen doen. Overigens het grootste gedeelte van ons assortiment komt uit Yogyakarta. Van de leistenen potten tot de decoratieve teakhouten stammen met gegoten glas, heerlijk om er weer rond te lopen. Gezien wij aankomend jaar op meerdere Pasar Malams en andere markten willen staan, hebben wij naast spullen voor buiten ook hele gave spullen voor uw huiskamer. Mooi om te zien hoeveel bedrijven en mensen we weer gelukkig hebben gemaakt. Uiteraard, naar Indonesische gewoontes, moest er nog wel even afgedongen worden. Bij de ene leverancier zorgt dit voor meer inspanning dan bij de andere, maar… altijd met een glimlach! Hieronder een impressie van wat u kunt verwachten. Na verwachting komt de container in de eerste week van maart aan. Mist u nog iets in ons assortiment of in uw tuin/huiskamer? Neem contact met ons op! Na aankomst in ons hotel, linea recta het zwembad in voor een welverdiende verkoeling. Later op de avond nog hele leuke afspraken voor Indo Garden met nieuwe leveranciers. We blijven ons verbazen wat mensen met hun handen kunnen maken.

DSCF2940  DSCF2970 DSCF2962

DSCF2956 DSCF2997 DSCF2944

Dag 5: Cultuur & Ready for take off

De laatste dag op Java is aangebroken. Net als de andere dagen hebben wij vrij weinig gepland. Ondanks dat we veel dingen al een keer hebben gezien, blijven veel bezienswaardigheden fantastisch om te bezoeken, zo ook de Prambanan. Schitterend om de verschillende tempels bij elkaar te zien, helaas zijn het er veel te weinig. Je bent geneigd om de grote vierkante stenen die bezaaid over het veld liggen op te pakken en te gaan bouwen. 20151223_161431Wanneer alle tempels in originele staat staan, telt het veld van de Prambanan maar liefst 150(!) tempels. Persoonlijk vind ik de Prambanan nu al sierlijker dan de Borobudur, maar hoe vet wordt het als alle tempels staan…? Nadat we zijn “ontsnapt” aan de laatste verkopers en op de foto zijn geweest met de laatste jongeren, het was vakantie, bracht Tanto ons naar het vliegveld van Yogyakarta. Ready for take off.. Denpasar here we come!

In ons volgende reisverslag lees je onze verhalen die wij hebben meegemaakt met Willet op Bali.

Raymond Weijn

Gek van Indonesie, haar cultuur, landschap en prachtige producten!
Sluit Menu

ONZE SHOWTUIN IS GESLOTEN TOT VRIJDAG 5 APRIL!